Räddaren i nöden!

Räddaren i nöden, himmelriket, vad du än vill kalla det så är det guld värt!
Efter en trevlig natt på stan så är det dags för det årliga fyllekäket!
Då langar min vän upp Chêvre m. honung, blåost m. pepparkakor, kex, te, selleri&morots stjälkar m. dipp!
Damn!
...Det slutar inte där. Vad får man till frukost? Jo, egenbakade kanelbullar, mackor & te.
Mmmm!
Sen så var jag tvungen och gå till jobbet och då får man en matlåda med sig. Den godaste laxlasagnen!
Den har räddat min dag, den var himlen på jorden, den var sex on a spoon!

..Så jag lägger upp receptet direkt så ni också kan få njuta så mycket som jag.


Ta en form som rymmer ca tre lasagneplattor på rad.
Dela massa körsbärstomater, 20st, 30st, spelar roll. Kutta upp en Zucchini. Fixa fram en påse babyspenat och runt 200g gravad lax, eller mer...
Gör eller köp en bechamel och blanda i en ask philadelphiaost med örter och vitlök.
Koka lasagneplattorna så att dom blir mjuka.
 (Tips är att ha på lite av kokspadet på varje lager, så att pastan har lite vatten att absorbera)
Sedan är det bara att slänga på lax, grönsaker, becha, plattor, örtsalt&svartpeppar ...och så håller du på tills du fått nog med lager.
Sedan smackar du in den i ugnen!


Bechamelsås/vit grundsås

(4 portioner)

 

2 msk smör

2 msk vetemjöl

4 dl kokande mjölk

salt och vitpeppar

 

Smält smöret i en gryta, tillsätt mjölet
och rör noga till en tjock och slät massa.
Häll i den varma mjölken under noggrann omrörning.

Rör tills konsistensen är jämn.

 

Låt såsen koka i 5 minuter. Rör ofta.
Smaka av med salt och vitpeppar.

Såsen är klar för användning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0